گفتگو با نوجوان ادب دوست، رونیکا ملکی

نوجوان ادب دوست، رونیکا ملکی

رونیکا ملکی نوجوانی است که از کودکی عاشق ادبیات فارسی بوده است. او در این سال ها با علاقه مندی به فراگیری اشعاربزرگان پرداخته است. برای آن که به راز موفقیتش در این راه پی ببریم با او گفتگویی کرده ایم.

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

به نام خداوند لوح و قلم/ حقیقت نگار وجود و عدم/ خدایی که داننده ی رازهاست/ نخستین سرآغاز آغاز هاست. من رونیکا ملکی متولد ۱۳۹۰ اهل شیراز هستم.

چگونه به ادبیات و هنر علاقه مند شدی؟

 وقتی خیلی کوچک بودم، فکر کنم ۲ سالم بود؛ داشتم تلویزیون تماشا می کردم و برنامه ی مسابقه مشاعره پخش می شد. کسانی که مشاعره می کردند اقوام مادرم بودند که خانوادگی با هم مشاعره می کردند. مادرم خیلی ذوق بچه های آنها را می کرد. من که دیدم مادرم آنقدر ذوق بچه های آنها را می کند به مادرم گفتم لطفاً به من هم غزل های حافظ را یاد بده و مادرم به من بیت اول غزل «سحرم دولت بیدار به بالین آمد» را یاد داد. بعدا علاقه و اشتیاق من را که دید با پدرم مشورت کرد و من را در کلاس های حافظ خوانی و گلستان خوانی ثبت نام کردند.

برای به دست آوردن مهارت در عرصه ادبیات و هنر در چه کلاس هایی شرکت کرده ای؟

 حافظ خوانی، شرح غزلیات حافظ، مشاعره، گلستان خوانی، شاهنامه خوانی و نقالی، فن بیان، استند آپ کمدی، انواع مشاعره (مشاعره آزاد، مشاعره تخصصی در دیوان حافظ، مشاعره قرآنی، مشاعره با گویش شیرازی، مشاعره آیینی و مشاعره طنز )، کلاس تئاتر ادبی، آواز گروهی و موسیقی هم می روم.

رونیکا ملکی نوجوان ادب دوست

رونیکا جان چه سازی کار می کنید؟

من مدتی است به آموختن ساز پیانو مشغول هستم.

تا کنون چه مقام ها و افتخاراتی در رشته های مختلف کسب کرده ای؟

مقام های پی در پی در مسابقات حافظ خوانی و مشاعره در مدرسه.
کسب مقام کشوری گلستان خوانی از طرف مدرسه.
کسب مقام اول در جشنواره دانایی و توانایی ناحیه آموزش و پرورش .
کسب مقام در مسابقه ملی نقالی بامداد تهران.
کسب مقام اول در رشته استند آپ کمدی از طرف ناحیه آموزش و پرورش.
کسب مقام کشوری در برنامه سکوی ایران قوی از طرف ناحیه آموزش و پرورش.
کسب مقام اول در دومین دوره مسابقات عصرانه ادبی که از طرف موسسه حدیث آرزومندی با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز برگزار شد.
کسب مقام اول مسابقات حافظ خوانی که از طرف موسسه حدیث آرزومندی با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز برگزار شد.
کسب مقام اول استندآپ کمدی در مسابقه فرهنگی هنری حال خوب.

پیشنهاد مطالعه :

کلاس گلستان خوانی در شیراز

 چه کسانی در رسیدن شما به این موفقیت ها نقش داشتند؟

مادرم (فرحناز پور فریدون)، سرکار خانم عباسی مدیر عامل موسسه حدیث آرزومندی و همچنین اساتید عزیزم سرکار خانم رقیه مستقیم، سرکار خانم نظری، جناب آقای شادکام و جناب آقای شه منش به من در رسیدن به اهداف و موفقیت هایم بسیار کمک کردند و همین جا از ایشان تشکر می کنم.
رونیکا ملکی

 آشنایی با ادبیات چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

 نقش بسزایی در زندگی من داشته است؛ هر جا که می روم حرفی برای گفتن دارم و مورد توجه هستم. فکر می‌کنم آرامشی که دارم مدیون انسان هایی مثل جناب حافظ، سعدی شیرازی و فردوسی هستم. من به واسطه این که مشاعره های مختلف، حافظ خوانی، گلستان خوانی، نقالی و استندآپ را آموزش دیدم از خردسالی در اجراهای مختلف شرکت کرده‌ام و تجربه های زیادی از روی صحنه رفتن کسب کرده‌ام و احساس می کنم انسان موفقی هستم. این موفقیت را مدیون آشنایی با ادبیات هستم. از سرکار خانم بهناز عباسی مدیر عامل موسسه حدیث آرزومندی و مجریان توانمند شهرم جناب آقای امین رضایی و جناب آقای کمال علوی که مشوق های من در امر اجرا بودند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 معمولا در هفته چند ساعت مطالعه آزاد دارید؟

هفته ای ۳ الی ۴ ساعت البته در فصل تابستان خیلی بیشتر مطالعه می کنم.

به چه کتاب هایی علاقه مند هستی؟چند کتاب به دوستانت معرفی کن.

 من کلاً به خرید کتاب و خواندن آن علاقه زیادی دارم. کتاب های کمدی و کتاب‌هایی که معلومات من را بیشتر کند را خیلی دوست دارم. به دوستان خوبم پیشنهاد می کنم کتاب های ماتیلدا، پاستیل های بنفش، شادی های دخترانه رو حتماً مطالعه کنند.

 برای آینده ات چه رویاهایی داری؟

دوست دارم در آینده انسان موفق و سرشناسی بشوم و همه به نیکی از من یاد کنند. هم چنین دوست دارم در آینده یک مدرسه بسازم و در آن علاوه بر آموزش کتابهای درسی به بچه ها، آنها را از سن کودکی با ادبیات و مشاهیر کشورمان آشنا کنم.
رونیکا ملکی منتخب جشنواره

 خواندن و فراگیری ادبیات فارسی را تا کجا می خواهی ادامه بدهی؟

 تا جایی که در آن ها مهارت کافی پیدا کنم و بتوانم در گسترش ادبیات فارسی سهم به سزایی داشته باشم.

 حس خودت را نسبت به این اسامی بگو:

حافظ شیرازی : عشق، امید و علاقه به خدا
سعدی: بهترین دوست
سهراب سپهری: آرامش

 چه مقدار از دیوان حافظ یا شعر های دیگر را حفظ کرده اید؟

تقریباً ۷۰ غزل از دیوان حافظ و تعداد زیادی از حکایت های گلستان سعدی را حفظ هستم. به داستان های شاهنامه هم خیلی علاقه مند هستم و چندین داستان از شاهنامه فردوسی را به صورت نقالی می توانم اجرا کنم. و چون دختری شیرازی هستم به خواندن و حفظ کردن شعر های شیرازی هم علاقه مندم.

 چه خاطره جالبی از اجرای برنامه ها داری؟

شب یلدای ۱۳۹۶ بود و من شش ساله بودم و در مرکز شیراز شناسی اجرای استندآپ داشتم. وسط های اجرای من بود که یک دفعه یک گربه از بالا به روی سن پرید . من خیلی زیاد جا خوردم ولی با اینکه خیلی از گربه می ترسیدم خونسردی خودم را حفظ کردم و اجرایم را ادامه دادم. ولی باعث خنده تماشاچیان شد و این خاطره تا الان درذهن من باقی مانده و هر وقت به آن فکر می کنم باعث شادی و خوشحالی می شود.

در اولین اجرایتان چند سال داشتید؟

اولین اجرای من در سن ۳ سالگی در حافظیه بود و من تازه آموزش حافظ خوانی را شروع کرده بودم و قرار بود اولین غزلی که در کلاس حافظ خوانی آموزش دیده بودم را اجرا کنم‌. غزل ۱۶۳ دیوان حافظ که بیت اول این غزل «گل بی رخ یار خوش نباشد/ بی باده بهار خوش نباشد» است. تماشاچیان خیلی از اجرای من خوششان آمد و از مجری درخواست کردند که من غزل دیگری هم برایشان اجرا کنم و مجری که می دانست من تازه به کلاس حافظ خوانی رفته ام و فکر می کرد من فقط همین یک غزل را حفظ هستم قبول نکرد ولی مادرم از قبل به من غزل ۱۷۶ «سحر دولت بیدار به بالین آمد» را به من یاد داده بود و من آن را از حفظ بودم و به مجری گفتم که می توانم غزل دیگری را بخوانم.
مجری خیلی تعجب کرد و من آن غزل را هم خواندم و همه خیلی لذت بردن و من را تشویق کردند. چند نفر توریست که آنجا بودند و غزل خوانی مرا دیدند خیلی تعجب کردند که من با این سن کم می توانم غزل های حافظ را از حفظ بخوانم با من عکس گرفتند و آن روز به من خیلی خوش گذشت. من هیچ وقت آن روز را فراموش نخواهم کرد.
رونیکا ملکی

می توانی اساتیدی را که داشتی به ترتیب نام ببری؟

سرکار خانم ها: تهمینه برومند که اولین مربی حافظ خوانی من بودند، مرضیه نظری، رقیه مستقیم، زهرا عزیز دوست، مریم زارعیان جناب آقایان: شادکام، شه منش، صفری و امین رضایی.

گویا شما تجربه بازیگری هم داری؟ در این مورد برایمان بگو .

من در سن هشت سالگی در فیلم زندگی ازنگاه او به کارگردانی آقای محمد جاوید بازی کردم وتجربه ی خیلی خوبی برای من بود وبرای همه ی عوامل فیلم جالب بود که من دراین سن نقالی هم می کنم.هروقت برای تمرین می رفتم ازمن درخواست می کردند که برای انها نقالی کنم یا یکی از حکایت های گلستان را اجرا کنم.

در وقت آزادی که داری چه کارهایی انجام می دهی؟

 در وقت های آزادم بیشتر کتاب می خوانم. هر وقت که برای کتاب خواندن حوصله نداشته باشم پیانو می نوازم؛ چون با نواختن پیانو آرامش می گیرم و حال دلم خوب می‌شود.البته به شهربازی هم خیلی علاقه دارم.

رونیکا ملکی عزیز در پایان چه پیامی برای هم سن و سال های خودت داری؟

دوستان عزیزم کتاب بخوانیم کتاب بخوانیم و کتاب بخوانیم و با به کارگیری پیام های این کتاب ها، کمک، همکاری و همفکری هم ایرانی سربلند و سرافراز بسازیم.

 

 

پیشنهاد مطالعه :

کلاس آموزش ادبیات به خردسالان در شیراز

4.2/5 - (163 امتیاز)

‫6 نظر ارسال شده در “گفتگو با نوجوان ادب دوست، رونیکا ملکی

  1. م. نظری :

    《بر چهره بخت نیکت تعویذ چشم زخم است
    هر دم و ان یکادی ز اخلاص بر دمیده》
    مثل همیشه عالی و زیبا👌🏻
    آفرین‌ها بر تو دخترم💫
    👏🏻👏🏻👏🏻

  2. فاطمه :

    فوق العاده بود
    با وجود ادب دوستانی مثل رونیکا ملکی به شیرازی بودنم افتخار می‌کنم

  3. رقيه مستقيم :

    درود و مهر بیکران رونیکای عزیزم برایت از خدای بزرگ سعادت و عافیت میطلبم و امیدوارم تا همیشه در عرصه هنر بدرخشی هیچ گاه خاطرات خوشی که پیش ازحتی مدرسه رفتنت تا بزرگ شدنت در کلاس های آموزش شاهنامه و نقالی را درکنارت گذراندم فراموش نمیکنم‌‌. به خودم میبالم که تورا با شاهنامه و نقالی آشنا کردم .
    بی شک حکیم بزرگوار طوس به وجودت افتخار میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *