دانلود کتاب واژه ها و مثل های شیرازی و کازرونی

کتاب واژه ها و مثل های شیرازی و کازرونی گرداوری استاد علی نقی بهروزی است. تلاش او برای جلوگیری از فراموش شدن کلمات و واژه های محلی شیراز، از اولین کوشش ها برای ثبت فرهنگ مردم شیراز است. این کتاب کم حجم در سال 1348 منتشر شده است. بهروزی بر طبق آنچه که در مقدمه کتاب نوشته است از سال 1317 شروع به جمع آوری این اصطلاحات عامیانه نموده است؛ تا حدود 30 سال بعد توانسته آن را منتشر نماید. واژه ها و ضرب المثل ها بر اساس حروف الفبا دسته بندی شده اند و با خط لاتین در مقابل هر کلمه آوا نویسی آن نیز آورده شده است.

دانلود کتاب واژه ها و مثل های شیرازی و کازرونی

«علی نقی بهروزی» معلم، ایرانشناس، روزنامه نگار، کتابدار، فهرست نگار، شاعر و پژوهشگر حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی بود  وی درسال   1281 خورشیدی در کازرون متولدشد و در سال 1362 خورشیدی در شیراز درگذشت.

او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و بوشهر و شیراز به‌پایان رسانید و همچنین  نائل به دریافت گواهی‌نامه زبان انگلیسی  از دانشگاه کمبریج انگلستان شد.بهروزی سالها به مدیریت و تدریس در مدارس مختلف بوشهر و شیراز پرداخت. او عضو انجمن روزنامه‌نگاران ایران، کانون فرهنگیان فارس، کانون دانش فارس، شورای حفاظت آثار باستانی، مردم‌شناسی و عضو انجمن قلم ایران بود

علی نقی بهروزی  سالها مدیریت کتابخانه حافظیه و کتابخانه آستان مقدس شاهچراغ را به عهده داشت. این دانشمند توانا در زمینه کتابشناسی و نسخه شناسی متخصص و صاحب نظر بود و فهرست نسخه های خطی کتابخانه ملی پارس و شاهچراغ را تدوین کرده است.

او محققی پرکار بود و بیست و چهار جلد کتاب تألیف کرده است و ده‌‌ها مقاله نوشته. از آثار وی می توان به کتاب های  : آثار محلی فارس، جشنهای ایزدی ، نوادر تاریخی، گلشکر،  لطائف و ظرائف ادبی، سده قاآنی، شهر شیراز یا خال رخ هفت کشور، فرهنگ لغات محلی فارسی و …. اشاره کرد.

 

دانلود کتاب  واژه ها و مثل های شیرازی و کازرونی

مثلهای شیرازی و کازرونی علی نقی بهروزی

 

پیشنهاد مطالعه:

تضمین غزل حافظ نوشته علی نقی بهروزی

3.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *