دانلود کتاب مشاعره مهدی سهیلی

دانلود کتاب مشاعره مهدی سهیلی

دانلود کتاب مشاعره مهدی سهیلی از شاعران معاصر را برای شما قرار داده ایم . مهدی سهیلی شاعر و نویسنده ایرانی درهفتم تیر ماه سال ۱۳۰۳ در تهران متولد شد. نیای مادرش «اصفهانی» و نیای پدرش «تهرانی» بود.

او  سی سال در رادیو ایران، برنامه های گوناگون ادبی و هنری اجرا کرد که مهمترین آن، برنامه مشاعره بود که نامبرده در سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ علاوه بر حرفه روزنامه نگاری و شاعری و نویسندگی، در ایجاد برنامه های«شما و رادیو»و«گفتنی ها»و ایجاد و داوری برنامه ادبی مشاعره و اجرای استادانه و سرپرستی برنامه های کاروان شعر و موسیقی، دریچه ای به جهان روشنایی،شعر و زندگی و بزم شاعران در رادیو ایران، نقش مهمی را ایفا کرد. او در زمینه نمایش نامه نویسی نیز فعالیت داشته است. مهدی سهیلی  در ۱۸ مرداد ۱۳۶۶ در سن ۶۳ سالگی در گذشت.

کتاب مشاعره

سهیلی در مقدمه کتاب مشاعره در باره این برنامه رادیویی پر شنونده چنین توضیح داده است: مشاعره از زمان های دور، در محافل و خانواده های ایرانی، سنتی پسندیده و دلپذیر بوده است. نیاکان ما بدبن طریق برآن بوده اند که ذوق از بر کردن آثار بزرگان شعر را در فرزندان خود برانگیزانند تا بدین روش به حفظ ادبیات ایران همت بگمارند

سالها می رفت که این شیوه مطلوب متروک مانده بود ودر سال 1339 هجری خورشیدی نگارنده برآن شد که برنامه ایی با نام مشاعره در رادیو ایران ترتیب دهد. بدین نیت که شعر فارسی نمیرد و نوباوبگان  و دانش آموزان و جوانان با از بر کردن اشعار به دانش شعری خود بیفزایند بدین شوق با لغات و معانی اشعار نیز آشنا شوند.

با شروع مشاعره در رادیو بیش از آن چه انتظار می رفت این برنامه مورد توجه عموم شعر دوستان داخل و خارج کشور قرار گرفت. دانش آموزان، دانشجویان، دبیران، معلمان وسالخوردگان ادیب برای شرکت در آن بر یکدیگر سبقت می گرفتند تا بدان جا که برای هر سه جلسه مشاعره، سه تن مشاعره کننده داشتیم و ده ها خواستار شرکت در برنامه .

دانلود کتاب مشاعره مهدی سهیلی

کتاب مشاعره مهدی سهیلی

 

پیشنهاد مطالعه :

مشاعره چیست ؟

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *