دانلود کتاب فرود و جریره از داستان های شاهنامه

دانلود کتاب فرود و جریره از داستان های شاهنامه

سیاوش شاهزاده صلح طلب و محبوب ایرانی است که مظلومانه به دست افراسیاب کشته می شود. او دو همسر دارد و از هر همسر پسری برای او باقی مانده است. همسر اول او جریره دختر یکی از بزرگان توران است که پسری به نام فرود از او زاده شده است. و کیخسرو پسر دیگر سیاوش است که از فرنگیس دختر افراسیاب زاده شده است. در این کتاب سرگذشت فرود و جریره از داستان های شاهنامه را می خوانیم.

فرود و جریره از داستان های شاهنامه

بعد از این که کیخسرو فرزندسیاوش به تخت پادشاهی ایران می نشیند؛ تصمیم می گیرد به تورانیان حمله کند و انتقام خون پدرش را بگیرد. از طرفی دیگر فرود فرزند دیگر سیاوش نیر در قلعه ای در مرز ایران و توران جای گرفته است و منتظر است تا سپاه برادرش به آن جا برسد و با او متحد شود و به تورانیان حمله کنند.

کیخسرو سپاهی را به فرماندهی توس به جنگ افراسیاب می فرستد و به توس سفارش می کند هنگامی که به قلعه برادرم فرود رسیدی؛ قلعه را دور بزن و از مسیر دیگری به توران حمله کن. اما توس وقتی به قلعه فرود می رسد فرمان کیخسرو را فراموش می کند وبه سمت دژی می رود که فرود و مادرش جریره در آن مستقر هستند.

دانلود کتاب فرود و جریره از داستان های شاهنامه

از آن سو فرود خودش را آماده كرده كه همه ی دارايي خود را در اختيار لشكر ايران قرار دهد و خود، براي كين خواهي پدر به لشكر برادرش بپيوندد. با مشاورش تخوار كه همه ی لشكريان ايران را مي شناسد در گردنه ی كوه به ديدباني مي ايستند و هشتاد دختر كه در قلعه ی فرود بودند بر بام قلعه مي روند و از آنجا به نظاره مي نشينند.

توس از دور مي بيند كه دو تن گستاخ بر سر راه لشكر ايران سبز شده اند و فرمان قتلشان را صادر مي كند. بهرام براي اجراي فرمان مي شتابد. ولي فرود را مي شناسد و در حالي كه يك گرز فيروزه با دستۀ زرّين از فرود هديه گرفته به نزد توس مي شتابد تا از تمايل فرود براي ميزباني لشكر ايران و آنگاه همراه شدن وي نويد برد.اما توس خشمگین می شود و ….

ماجرای جنگ فرود با توس و نتیجه ماجرا را در کتاب فرود و جریره از داستان های شاهنامه بخوانید.

قصه_های_شاهنامه_جلد_چهارم_

 

پیشنهاد مطالعه :

دانلود داستان ضحاک از قصه های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان

 

ثبت نام درکلاس شاهنامه خوانی در شیراز

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *