دانلود کتاب مقام حافظ اثر استاد همایی

دانلود کتاب مقام حافظ جلال همایی

دانلود کتاب مقام حافظ

کتاب مقام حافظ متن کامل سخنرانی استاد جلال الدین همایی در برنامه رادیویی مرزهای دانش است. برنامه ارزشمند مرزهای دانش از سال 1338خورشیدی از رادیو ایران پخش می شد وتا سال 1359نیز پخش آن به دلیل استقبال شنوندگان ادامه داشت. تهیه کننده این برنامه استاد محمد محیط طباطبایی از دانشمندان وسخنوران برجسته ایران بود. استاد طباطبایی از اولین سال بازنشستگی از آموزش وپروش  به دعوت رادیو ایران، برنامهٔ رادیویی مرزهای دانش را راه اندازی کرد که اختصاص به گفتارهایی در زمینهٔ فرهنگ و ادب و تاریخ داشت. این گفتارها توسط خود او یا استادان و محققان برگزیدهٔ دیگر مانند پروفسور هشترودی،عباس زریاب خویی ، نوش آفرین انصاری، محمد تقی مصطفوی، علینقی وزیری، عیسی صدیق و….. ارائه می‌شد.

مجموعه آثار ارائه شده در این برنامه به قدری ارزشمند است که بایگانی این سخنرانی ها از طرف صدا وسیما به عنوان یک مجموعه ماندگار به یونسکو پیشنهاد شده است ودر سال 1397از طرف سازمان جهانی یونسکو در فهرست ملی حافظه جهانی قرار گرفته است.

استاد جلال الدین همایی

جلال الدین همایی نوه همای شیرازی شاعر بزرگ قرن 13 بود که درسال 1278خورشیدی در پاقلعه اصفهان دیده به جهان گشود. از کودکی و نزد پدرش به فراگیری شاهنامه ، کلیات سعدی ، منتخب قاآنی و …. پرداخت. حتی درهمان روزگار داستان بیژن و منیژه شاهنامه را نیز حفظ کرد. او اعتقاد داشت که هرچه را آموخته است بیشتر ار برکت همان چیزهایی بوده است که در کودکی و نزد پدر خوانده بوده است.

زمانی تحصیل،پدر و معلم اصرار می‌کردند او اشعار الفیه ابن‌مالک را حفظ کند و بعدها این اشعار یکی از گنجینه‌های صرف‌ونحو او شد که همیشه از آن به‌خوشی یاد کرد.از بهترین و پرشورترین خاطراتش، روزی بود که در مقابل پدر و معلمانش ایستاده و هزار بیت شعر مذکور را درست و روان از حفظ خوانده بود. بعدها خود معلم شد وسالها در مدارس به تدریس دروسی چون متون فارسی،‌ تاریخ‌ادبیات، عروض، مصطلحات علوم و فلسفه و …. پرداخت. چندین سال نیز در دانشگاه مشغول تدریس به دانشجویان بود. اما بعد از بازنشستگی بیشتر به کار تالیف و تحقیق پرداخت.

همایی بعد از سالها کوشش و پژوهش در  بیست‌وهشتم تیر۱۳۵۹ خورشیدی به سرای باقی شتافت .

از آثار وی می توان به کتاب های تاریخ ادبیات ایران، غزالی نامه، خیّامی نامه،تفسیر مثنوی مولوی، فنون بلاغت و صناعات ادبی ، مولوی نامه یا مولوی چه می‌گوید،  رساله در احوال سروش اصفهانی، اسرار و آثار واقعه کربلا، تصوف در اسلام و …. اشاره کرد.

کتاب مقام حافظ که متن یکی از سخنرانی های  استاد همایی است که شامل مطالب سودمندی مانند علت تخلص حافظ ،ولادت و وفات،حاکمان زمان حافظ،حافظ و گربه زاهد، نمونه تصرفات دراشعار حافظ ، استقبال از سعدی ، مذهب و طریقه عرفان حافظ و … است.

کتاب مقام حافظ اثر استاد جلال همایی را می توانید از لینک زیر دریافت کنید.

مقام حافظ

 

پیشنهاد مطالعه :

تنوع و غنا بخشی به کلاس ادبیات فارسی

کلاس حافظ خوانی و مشاعره پیشرفته

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *