کارگاه مقدمات حافظ شناسی

کارگاه حافظ شناسی دکتر باقری

کارگاه مقدمات حافظ شناسی

جلسات کارگاه مقدمات حافظ شناسی در بهار 1401و به وسیله دکتر بهادر باقری دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی برگزار شده است. در این کارگاه طی پنج جلسه مباحث مختلفی در جهت آشنایی اولیه با حافظ شیرازی و مطالعه غزلیات مانند منابع حافظ شناسی، ظرف زمانی زندگی حافظ ، دلایل محبوبیت حافظ، اندیشه های کلیدی حافظ ،مطرح گردیده است.

کارگاه مقدماتی حافظ شناسی

 

جلسه  اول کارگاه مقدمات حافظ شناسی : دلایل محبوبیت حافظ

دربخش اول این درس گفتار، مهمترین دلایل محبوییت حافظ شیرازی در بین مردم برشمرده شده است . از جمله این که اول و مهم ترین دلیل محبوبیت حافظ لطف خداوند است، دومین دلیل  وجود زیبایی غیر قابل توصیف در اشعار حافظ. دلیل سوم گزیده گویی حافط و…..

حافظ شناسی دکتر باقری

جلسه دوم کارگاه مقدمات حافظ شناسی :عشق در دیوان حافظ

350بار کلمه عشق و مشتقات آن در دیوان حافظ تکرار شده است؛ از این جهت دیوان حافظ را می توان دیوان عشق خواند.براساس سخن عارفان، عشق اساس هستی ودلیل خلقت موجودات است . از این جهت اولین عاشق و اولین معشوق خود خداوند است. عشق امانتی الهی بود که خداوند به انسان ودیعت داد و انسان بدون علم به سنگینی این امانت آن را پذیرفت زیرا شیفته و واله بود…..

درس گفتارحافظ شناسی

 

جلسه سوم کارگاه مقدمات حافظ شناسی:ادامه مبحث عشق در دیوان حافظ

در این درس گفتار علاوه  بر ادامه مبحث عشق در دیوان حافظ، منابع و کتابهای مهم برای شناخت حافظ نیز معرفی می شود.

در بخش عشق از نگاه حافظ نکاتی مانند غیرت عشق، عشق شنیدنی، عشق همراه با غم ، بزرگی و عظمت عشق، نزدیکی عاشق ومعشوق، عشق فرازمانی، عشق دوسویه و … مطرح می شود.

حافظ شناسی دکتر باقری

جلسه چهارم کارگاه مقدمات حافظ شناسی:رندی در شعر حافظ 

در بخش چهام کارگاه مقدمات حافظ شناسی به موضوع رند و رندی در دیوان حافظ پرداخته شده است.

یکی از کلمات کلیدی دیوان حافظ، کلمه رند است که بیش از 80 بار در این اشعار تکرار شده است. از این جهت مکتب حافظ را می توان مکتب رندی نامید. شخصیت آرمانی حافظ رند است …

درس گفتار حافظ شناسی

جلسه پنجم کارگاه مقدمات حافظ شناسی: انتقاد اجتماعی دردیوان حافظ

از آن جا که روزگارحافظ روزگار سختی است و بزرگان و حاکمان جامعه، افراد ستمگر وبه ظاهر دین داری هستند؛ حافظ با زهد خشک ، بی عدالتی هاو تعصب های خشک به مبارزه پرداخته است.

در این درس گفتار به انتقاد های حافظ در چهار دسته نقدهای حکومتی ، نقد مظاهر عقیدتی و اجتماعی، نقد نهاد های اجتماعی، نقد صفات شخصی پرداخته شده است.

 

 

چگونه کلاس ادبیات فارسی را متنوع و شیرین کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *